“Inventieve, vindingrijke en ondernemende geest” (Martijn Bennis, directeur ANP)

“Jan Jaap heeft bijna dertig jaar ervaring als zelfstandig adviseur, gespecialiseerd in communicatie.

Is in zijn element als projectmanager van uitdagingen met een duidelijke kop en staart. Geeft strategie een gezicht. Is een expert in het vertalen daarvan in een heldere samenhangend communicatiemix die past bij de doelgroep. Zijn missie is de doelgroep van de opdrachtgever met deze mix te bereiken, boeien en te inspireren tot het gewenste gedrag.

Jan Jaap is sociaal intelligent, doelgericht, maakt zich nieuwe zaken snel eigen, een doorzetter, creatief met een gezonde dosis humor. Schrijft vlot en aansprekend. Heeft een echte ‘hands on’ mentaliteit wat betekent dat hij niet alleen graag strategisch adviseert maar ook, met plezier en inzet, in praktische zin de handen uit de mouwen steekt.”

Door: Cheyenne Damen (recruiter OnlyHuman)

Een aantal referenties vind je onderaan het CV.

Research – Create – Share

Ik ben strategisch adviseur. In opdracht van derden, maar ook voor eigen rekening en risico, maak ik al meer dan twintig jaar de vertaalslag van strategie naar heldere communicatieconcepten waarmee doelgroepen met de juiste boodschap worden bereikt, geïnformeerd en gemotiveerd. Imago en reputatie spelen daarbij vaak een belangrijke rol. Resultaat van mijn werk is een aanpak waarmee gedrag positief wordt beïnvloedt. Daarnaast geef ik trainingen en advies op het gebied van vitaliteit, ben ik ondernemerscoach en schrijf ik non-fictie boeken.

Jan Jaap Verolme

CURRICULUM VITAE
(opgesteld door OnlyHuman)

Opleidingen

1987-1991    Master Economie/ Erasmus Universiteit Rotterdam (diploma)

2018-2020   Propedeuse Psychologie/ Open Universiteit (deelcertificaten)

2015-2016   Coach Practitioner / de Baak  (EQA, diploma 2016)

2017-2018   Coachen bij Stress en Burn-out/ de Baak (EQA, certificaat 2018)

2018-2018   Cursus Mindfulness / Kopan Monastery Nepal

Werkervaring

Strategisch adviseur [vanaf 2022] Na de publicatie van de twee boeken en de coronacrisis heeft Jan Jaap zijn werk als strategisch adviseur weer opgepakt. Hij zet zijn kennis en ervaring in voor organisaties die uitdagende projecten hebben met liefst een flinke communicatiecomponent. Op dit moment doet hij een grote opdracht bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Project ‘Burn-out’ [2020 en 2021] Werd in 2020, net als velen, overvallen door de coronacrisis en besloot in die periode een eigen project op te starten. Hij koos het thema ‘stress en burn-out’ omdat veel organisaties daarmee worstelen. Hij schreef er twee boeken over, De Burn-out Bubbel en Handboek Stress te Lijf, die begin dit jaar verschenen bij gerenommeerde uitgeverijen. De boeken kregen veel publiciteit. Communicatie en promotie rond de boeken heeft hij grotendeels in eigen hand gehouden wat heeft geleid tot veel free publicity: meer dan twintig interviews en aandacht in vrijwel alle landelijke media voor zowel de auteur als de boeken.

Coach en adviseur [2016 – 2019] Eigen coachpraktijk na afronding coachopleidingen de Baak. Ondersteunde tientallen ondernemers bij het opzetten, doorstarten en ontwikkelen van hun onderneming waaronder een aantal horecabedrijven. Voerde twee grote opdrachten uit: een haalbaarheidsonderzoek en ondernemingsplan voor een startup die een bedrijf wilde/wil opzetten gericht op vitaliteit. Ondersteunen van uitgeverij Lappa bij het verkopen van licenties in Azië. Verbleef voor de uitvoering van deze opdrachten een aantal maanden in Azië.

Communicatieadviseur [2008 – 2015]
In 2007 verkocht Jan Jaap zijn uitgeverij en begon als zelfstandig communicatieadviseur. Opdrachtgevers: MKB-Nederland, VNO-NCW, Recron, Wissing en via RedactiePartners (nu Contenture) diverse opdrachten. Van 2011 tot 2015 eerst communicatieadviseur daarna communicatiemanager a.i. en lid MT van Stichting Batterijen (uitvoeringsorganisatie van multinationals die batterijen verkopen). Voorbeelden van werkzaamheden:

  • Bedenken nieuwe communicatiestrategieën
  • Maken communicatieplannen
  • Woordvoering
  • Ontwikkelen nieuwe websites en andere communicatiemiddelen (social media)
  • Coördineren campagnes en publieksacties
  • Aansturen externe dienstverleners
  • Bedenken en ontwikkelen eenmalig magazine rond recycling (oplage 110.000)
  • Trainingen geven aan personeel (met name bij MKB-Nederland)
  • Jaarverslagen maken
  • Opdrachtgevers vertegenwoordigen in overlegorganen (met name overheid)

Uitgever | Journalist [2000 – 2007]
Startte in 2000 een eigen uitgeverij met magazines, website en nieuwbrieven gericht op expatriates van multinationals. Publiceerde drie boeken: ExpatHandboek, Emigreren kun je leren en het China Handboek (zakelijke bestseller). Maakte journalistieke reportages in o.a. Jemen, Cuba, Zuid-Afrika, Thailand en India. Verkocht de succesvolle uitgeverij in 2007 aan zijn zakelijke partner.

Ondernemer in China [1992 – 2000] Adviesopdrachten (marktonderzoek, vertegenwoordiging, organiseren handelsreizen) van Procter & Gamble, Heineken, CSM en veel MKB-bedrijven. Diverse handelsactiviteiten (im- en export). Woonde van 1994 tot 2000 in Beijing en later Shanghai.

Publicaties

  • De Burn-out Bubbel (januari 2022, Bohn Stafleu van Loghum)
  • Handboek Stress te Lijf (januari 2022, Boom Uitgevers Amsterdam)
  • Greenzine (2015, eenmalig magazine, oplage 110.000)
  • China Handboek (bestseller – 2007, Scriptum Uitgevers)
  • Emigreren kun je leren (2006, Scriptum Uitgevers)
  • Expat Handboek (2002, ExpatPlus Publishing)
  • ExpatPlus Magazine (2000-2006, 24 edities)
  • Reportages in Cuba, Jemen, Zuid-Afrika, India en Thailand

Interesses en hobby’s

  • Fitness
  • Wandelen
  • Lezen
  • Yoga
  • Boeddhisme
  • Reizen Azië
  • Schrijven (zowel als hobby als professioneel)

Nevenactiviteiten

  • Vrijwilliger ‘Rotterdamse Douwers’, stichting voor jongeren die een steun in de rug kunnen gebruiken.
  • Op zaterdagen is Jan Jaap mantelzorger.

Referenties
Hieronder een aantal referenties. Een compleet overzicht vind je op zijn LinkedIn pagina. Voor het benaderen van specifieke referenties graag even contact met hem opnemen zodat hij toestemming kan vragen.

Jan Jaap is een inventieve, vindingrijke en ondernemende geest die uit de voeten kan op een breed terrein; marketing, communicatie, uitgeefactiviteiten. Krijgt dingen voor elkaar waar anderen geen wegen meer zien.

Martijn Bennis, Algemeen directeur van het ANP

Jan Jaap has a nice straight forward way of working on both strategic as complex projects. Always finds a way to give things a nice twist and sees business opportunities along the project’s way.

Oscar van Veen, Head Digital Innovations at Port of Rotterdam

Jan Jaap is scherp en durft zaken te benoemen. Kritisch, maar wel in het licht en belang van de noodzakelijke verandering. Zijn vernieuwingsgezindheid, positieve energie en humor maken dat bestaande patronen in de organisatie bijna als vanzelf ter discussie komen en veranderen.

Bart Wolters, Managementteam CIZ, Centrum indicatiestelling zorg

Jan Jaap heeft binnen Stibat met succes de strategische ommezwaai gerealiseerd van traditionele communicatieactiviteiten naar communicatie via social media. Belangrijkste resultaat: een groot bereik bij consumenten. Plezierige collega met een positieve instelling.

Laurens ten Horn, voorzitter Stichting Batterijen

Zeer doelgericht, scherp, kritisch, volhardend en to the point. Begrijpt communicatie.

Wiljan van Werkhoven, Account Director KPN

Jan Jaap heeft voor MKB-Nederland tot tevredenheid een aantal opdrachten gedaan. Hij heeft z’n werk altijd met veel inzet en betrokkenheid gedaan daarbij de hobbels die op z”n pad kwamen niet schuwend.

Noud van Rooij, voormalig directeur MKB Nederland

Hij adviseerde ons waar we op zouden moeten letten, keek mee bij het maken van een plan van eisen. Dit deed hij op een deskundige en prettige manier.

Marike Rosier, Hoofd Communicatie HISWA/RECRON